Alla inlägg under oktober 2011

Av Lena Lindberg - 11 oktober 2011 20:17

Sökte på konstruktiv kritik och fick upp en sida med lite bra tips, det är ju inte så att jag bara vill ha gulliga, rara, kommentarer, jag accepterar att folk tycker både bra och dåligt om Gastric Bypass, men tar illa vid mig av nedlåtande och kränkande kommentarer, bra för mig att läsa oxå, jag är inte felfri på nått sätt ;)


Trots att de flesta av oss är bekanta med begreppet konstruktiv kritik, så är det ändå få som vet vad det verkligen är och hur man ger någon det på ett, just det, konstruktivt sätt.


Här kommer därför ett antal tips som kan hjälpa dig att leverera kritik snyggare nästa gång - och få med dig mottagaren i båten på samma gång. ( i motsats till att skapa dåligt självförtroende och försvarsbeteenden).


1. Först och främst - vänta inte för länge. Om du tar upp något som har hänt mer än en gång, eller som hände förra månaden kommer folk bara undra varför du tog så lång tid på dig att säga det. Du måste snappa upp problemet omedelbart, medan det fortfarande är aktuellt.


2. Hantera ett (1) problem i taget. Kom inte dragandes med en lista över saker du är frustrerad över. En sak per gång är nog och det betyder att du måste välja vad du vill ta upp noga.


3. Ha känslorna under kontroll. Försök inte förbättra andra människor när du själv är arg.


4. Gör det enskilt. Kritisera aldrig någon inför andra eftersom det är nedvärderande och dessutom gör det bara den som blir kritiserad låst och försvarsbenägen.


5. Försök att leverera din kritik som en fråga. Istället för att säga: "Du blir aldrig klar i tid", kan du fråga "Hur kommer det sig att du är sen med leveranserna så ofta?"


6. Undvik känsliga och kategoriska ord. "Alltid" och "aldrig" är ord som uppmuntrar till strid. Om du säger "Du lyssnar aldrig" så ber du om bråk istället för lösningar.


7. Ta upp saker som kan ändras. Att peka ut problem utan att du bryr dig om att hjälpa till att lösa dem är både elakt, meningslöst och kortsiktigt. Om du inte vill vara med och lösa problemet så har du inte rätt att ta upp det.


8. Hantera ilska. Om någon är arg - släng inte bensin på brasan genom att säga saker som "Du måste lugna ner dig lite". Säg istället: "Jag kan inte ta in det här om du inte lugnar ner dig". Då är det deras val. Vill de att du ska förstå problemet är det bäst att de lugnar ner sig.


9. Säg något bra också. Om du vill att din kritik ska bli riktigt konstruktiv och inte bara gnäll är det smart att också ge den du kritiserar komplimanger för något. Det visar att du också har bra saker att säga om handlingarna du kritiserar. Hörde du det där sista? Handlingarna - kritisera dem, inte personen.



Av Lena Lindberg - 11 oktober 2011 15:28

I dag är det 6 dagar sen min Gastric bypass operation, men min 5:e dag hemma.


Jag mår oförskämt bra, förutom att ett ganska vanligt?! problem uppstått efter operationen = förstoppning..


Ringde till avdelning 8 och frågade vad dom rekommenderade = 


Tog en promenad till Apoteket och inhandlade Laxido Apelsin som är dospåsar som man blandar ut i ett 1/2 glas vatten.

Jag hoppas det är ett tillfälligt problem som kommer att "lösa sig själv" snart..  


Med tanke på kommentarer om "fusk" i tidigare inlägg, undrar jag i mitt stilla sinne om det är "fusk" att köpa laxermedel oxå när man är förstoppad?! Man kanske ska gå och ha ont i magen !? ;D

Av Lena Lindberg - 10 oktober 2011 20:18

Idag fick jag hem mina yngsta juveler :) Mina tjejer 9 och 11 år som bor hos mig varannan vecka.

Dom kom hem efter skolan sen snabbt iväg på sina aktiviteter..11- åringen går på Norrby Teater och 9-åringen skulle iväg till musikskolan och spela fiol.

Click here for more graphics and gifs!


Åkte sen och handlade och fyllde upp kylskåpet..


Idag har jag ägnat en del tid åt min bloggkompis Hea:s blogg.

Hea är oxå viktopererad och har lyckats gå ner fantastiska -40 kg på ett år.

Tyvärr finns det människor som inte kan glädjas över andras lycka, utan måste komma med sina negativa kommentarer, enligt en besökare hade hon "fuskat" sig ner i vikt genom att göra operationen..


Vem har rätt att döma en annan människa?! 

Nej, ska naturligtvis inte lägga ner för mycket tid och energi på negativa människor, kommer tyvärr alltid att finnas, men blev en ganska het debatt kring detta, kommer inte ihåg hur man länkar men Hea:s blogg hittar du till höger under länkar ==>


Mår f.ö bra, måltiderna ser ut som i tidigare inlägg, ingen större förändring eftersom jag är i sopp-perioden

Av Lena Lindberg - 9 oktober 2011 20:59

Hittade dom här Smoothies på Coop Extra. Märket heter froosh

Rymmer 250 ml och är supergoda. inget tillsatt socker, konserveringsmedel eller nått annat konstigt, bara ren frukt.

Jättebra mellanmål under flyttiden efter GBP och senare med förståss..

Kommer absolut att köpa dom igen !! Rekommenderas !!

Av Lena Lindberg - 9 oktober 2011 18:56

I dag är det 4 dygn sedan jag opererades, men min 3:e dag hemma


Hur jag mår : - Bra, känner ingen hunger, får försöka pytsa i mig det jag ska ha i mängd "soppa" och vatten.

Idag har jag känt mig lite frusen och kulen, men jag har inte ont eller några andra problem.


Tog en kvällspromenad på 30 minuter runt kvarteret, även om det tog emot, men plikten kallar..

Motion kommer att vara A och O nu, eftersom man inte vill tappa i muskelmassa..

Den första tiden hemma och 6 veckor framåt rekommenderas promenader, och det går jättebra att gå i rask takt redan nu.. (speciellt när det blåser kalla höstvindar)


Måltider idag :

  • Frukost : 2 dl Vaniljyoghurt
  • Mellanmål : 2 dl Proviva
  • Lunch : 2 dl Varm soppa
  • Em mål : 2 dl Proviva
  • Middag : 2 dl Varm soppa
  • Kvällsmål : Har jag inte ätit än men blir nog en smoothie 2 dl

Animated Fall scraps, glitter graphics, Autumn myspace comments
Av Lena Lindberg - 8 oktober 2011 23:54

Idag blev det sovmorgon, min 16-årige lanande son kom hemrumlandes vid halv 2 tiden inatt med 2 kompisar som slaggade över på madrasser i hans rum..

Väcktes av viskningar, och sen somnade ju inte dom på en gång utan låg småpratade ett tag innan det blev tyst..

Så är det att ha tonårsbarn, blir ju ingen skillnad på det livet efter operationen..


  Det blev fint väder, tog en promenad hem till mor & far, äldsta sonen var oxå där på besök, pappa hjälpte mig att fixa bilderna i föregående inlägg..

Fick en jättefin orkidé och en slant på banken till en ny mobiltelefon i present :)


Blev lite utdraget med "maten" idag eftersom jag kom igång sent men ungefär så här har det sett ut :

  • Frukost = 1,5 dl vaniljyoghurt
  • Mellanmål = 2 dl apelsin/mango smoothie, kaffe
  • Lunch = 2 dl Varm soppa
  • Mellanmål = 2 dl Proviva
  • Middag = 2 dl Varm soppa
  • Kvällsmål = 2 dl Proviva

Av Lena Lindberg - 8 oktober 2011 16:51

Tänkte bjuda på lite scary bilder på mig 3 dagar efter min Gastric Bypass operation, det är ju snart Halloween ;D

     


PRESENTATION

UTHYRES: Stuga i Nord Norge

ÖVERSÄTT BLOGGEN

LENAS GBP RÄKNARE

LENAS VIKTMINSKNING

STARTVIKT

20110817 = 114 kg

OPERATIONSDAGEN

20111005 = 103,6 kg 

3 MÅN EFTER GBP

20120104 = 90,2 kg

Länk till:

0-6 mån efter op (- 31,5 kg)

6 MÅN EFTER GBP

20120404 = 82,5 kg

9 MÅN EFTER GBP

20120704 = 79,6 kg 

Länk till:

0-12 mån efter op (- 37,6 kg)

12 MÅN EFTER GBP

20121005 = 76,4 kg

20121105 = 77,4 kg

20121205 = 76,2 kg

20130105 = 74,8 kg

20130205 = 74,7 kg

20130305 = 75,5 kg

20130405 = 76,6 kg

20130505 = 78,5 kg

20130605 = 77,7 kg

20130705 = Semester

20130805 = 79,9 kg

 

NORMALVIKT = 70,5 kg

 

2013-10-10 Nu har det gått drygt 2 år sedan min operation och jag har "landat" på en vikt på ca 78 kg känner mig nöjd med min vikt, har just nu inget behov av att väga varken mer eller mindre :)

OLAS GBP RÄKNARE

OLAS VIKTMINSKNING

STARTVIKT

20111116 = 155,5 kg

OPERATIONSDAGEN

20120612 = 136,3 kg

3 MÅN EFTER GBP

20120912 = 117,2 kg

6 MÅN EFTER GBP

20121212 = 108 kg

20130112 = 104 kg

20130212 = 100,5 kg

20130312 = 100,5 kg

20130412 = 97,4 kg

20130512 = 98 kg

20130612 = 98 kg

20130712 = Semester

20130812 = 98,2 kg

MINA MÅL JUST NU

Bli frisk från förkylning!

Äta enligt måltidsklocka!

Dricka mer vatten!

Motionera dagligen när jag är frisk igen!

BILDER

Leksands IF

 

FRÅGA MIG

30 besvarade frågor

OMRÖSTNING

Jag väger mig:
 Aldrig
 Varje dag
 1 gång i veckan
 Varannan vecka
 1 gång i månaden

matbloggstoppen

Matbloggstoppen

GÄSTBOK

SÖK I BLOGGEN

VÄNNERS VIKTBLOGGAR

BLANDADE LÄNKAR

Inrednings bloggar

Blommor & Växter

LOPPIS

Månadens Bästa

KATEGORIER

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24
25
26 27 28 29 30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Motionsrundor i Fagersta

OLA & LENA


Ovido - Quiz & Flashcards