Alla inlägg under mars 2012

Av Lena Lindberg - 16 mars 2012 14:21

Just A Little Note To Say


Då var det redan fredag, jobbar dubbelpass idag är "hemma på timmar" nu..liite trist att behöva åka tbx till jobbet men det är ju som sagt självvalt, jag ville ha mer tid än mina 75 %..en trevlig sak är att jag ikväll får jobba med 2 arbetskamrater från det andra helglaget som jag sällar jobbar tillsammans med, man går oftast bara om varandra på schemat..


Har varit till affären och handlat och lagat iordning tacos så juvelerna kan värma det till kvällen + glass förståss som är obligatoriskt hos oss på fredag :)


Önskar alla en mysig fredag em/kväll, när jag kommer hem så är det i alla fall ledig helg !! :) Kramiz..!!

Av Lena Lindberg - 15 mars 2012 21:26




Det blev en intensiv torsdag, hade på fm ett planerat återbesök på Allergimottagningen i Västerås för yngsta dottern. Hon fick göra ett lungfunktionsprov och läkaren trodde resultatet visade fel, hon fick göra om testet, dottern var jätteduktig på att blåsa men fick samma resultat igen..Då fick hon ta Bricanyl och gå och ta prover emellan och sen blåsa igen, då blev det lite bättre resultat men läkaren var fortfarande inte nöjd..


Vi skulle öka till dubbel dos av Pulmicort morgon och kväll + att hon skulle ta en tuggtablett Singulair mot astma på kvällen.

Läkaren skickade oxå en remiss till hudkliniken eftersom hon ständigt har besvär av eksem.

Proverna skulle vi få svar på om några veckor..


Elsa fick välja mellan MAX eller IKEA som lunchställe och det blev IKEA (perfekt ;D)


Sen åkte jag hem till Mathias och kollade läget om Blocket annonserna, men än så länge hade ingen seriös köpare hört av sig utan bara såna där "oseriösa drygskallar" som verkar ha som sitt största intresse att jävlas med folk haha..


Ringde till ICA-banken och fixade så Mathias fick ett ICA-banken kort så han inte behäver betala en hel förmögenhet varje gång han ska ta ut pengar på sitt kort i Japan..


Har nyss kommit hem efter ett em-pass på jobbet känner mig uppe i varv men trött efter dagens bravader..


Natti, natti !! Kramiz..!!

Av Lena Lindberg - 14 mars 2012 18:34

Då kommer denna bloggen "ofrivilligt" oxå att handla om Japan eftersom min äldsta son Mathias bestämt sig för att flytta till Tokyo och plugga.. :)

Någon ska ta över Mathias lägenhet den 1:a april, då ska den vara tom och urstädad tills dess, alltihop känns ganska overkligt för mig fortfarande, även om jag inser faktum..


Idag var jag hem till "Tisan" vi hjälptes åt att sätta ut annonser på Blocket på möblerna, hoppas det är någon som nappar annars vet jag inte vad vi ska göra med möblerna..? Själv har jag visserligen ett förråds-utrymme på vinden, men har ingen lust att släpa några stora tunga möbler dit, någon kartong och lite småmöbler går väl att ordna förståss..


Mycket tankar och funderingar snurrar i huvudet på mig nu, känner mig tyvärr ganska stressad och lättretlig pga allt fast jag ska försöka att inte låta det gå ut över någon oskyldig så gott det går haha..


Missunnar inte sonen att resa ut i världen på upptäcksfärd, det ordnar sig nog med allt fast Japan ligger fasligt långt bort ;D


Ha nu en skön kväller alla..!! Kramiz..!!


Av Lena Lindberg - 14 mars 2012 05:53


Idag är det 23 veckor sedan jag gjorde min Gastric Bypass operation.

Vägdag =


Vågen visade : 83,6 kg

Innebär -0,7 kg sen förra veckan och -30,4 kg sen starten.

Under lördagsvägningen visade vågen på 83,4 kg så det kan skilja lite från dag till dag men skriver förståss in dagens resultat på min lista =>


Nytt BMI: 29 

Det innebär att jag passerat under viktgränsen för "fetma"


Länk till = UTMANINGEN

Det är rapporterings vecka 10 (av 12) på Helenas 2:a utmaning, ska gå ner 6 kg

Jag har hittils gått ner -5,9 kg vecka 1-9 lägger till -0,7 kg = -6,6 kg

Det innebär att jag nått MÅLET i utmaningen men fortsätter, förhoppningsvis mot ett bonuskilo ;D


Motion vecka 10 blev 60 min simning :/


Idag väntar ett fm pass, sen får vi se vad som händer och fötter..


Önskar alla en fin onsdag och en fortsatt trevlig vecka !! Kramiz


Viktbloggar - <a href=Dietguiden.com" border="0" />

Av Lena Lindberg - 13 mars 2012 15:49

Jag är (som dom flesta vet som besöker min blogg) viktopererad (Gastric Bypass) eftersom jag upplever det som det fortfarande finns väldigt mycket okunskap & fördomar kring fetma och viktoperationer tänker jag fortsätta sprida kunskap om detta, INTE för att försöka påverka någon att göra en viktoperation, det är ett stort och svårt beslut som är väldigt individuellt hur man känner inför..


Information om överviktoperation:

http://www.ltv.se/ImageVault/Images/id_16110/scope_0/ImageVaultHandler.aspx


Information inför operation:

http://www.ltv.se/ImageVault/Images/id_16111/scope_0/ImageVaultHandler.aspx


Tarmen - före och efter operation:

http://www.ltv.se/ImageVault/Images/id_16107/scope_0/ImageVaultHandler.aspx


Kostråd efter överviktoperation:

http://www.ltv.se/ImageVault/Images/id_16405/scope_0/ImageVaultHandler.aspx




 

Viktbloggar - <a href=Dietguiden.com" border="0" />

Av Lena Lindberg - 13 mars 2012 10:02

Tar med den här kommentaren som jag fick i mitt föregående blogginlägg :)


http://lenalindberg.bloggplatsen.se/2012/03/12/7523027-varfor-inte-terapi-istallet-for-gbp/


 

Viktbloggar - <a href=Dietguiden.com" border="0" />




Förresten Stina: Har du hört talas om Positiva Linjen? ..bara ett tips ;D

Med detta vill jag oxå säga precis som Grynet till alla som läser min blogg (inklusive mina barn) :

TA INGEN SKIT !! :D


Av Lena Lindberg - 12 mars 2012 15:28

Läste på ett forum följande (kopierad text) från okänd avsändare med rubriken:

Varför inte terapi istället för GBP?


http://www.familjeliv.se/Forum-4-46/m63606077.html

































Dynamic Camouflage Text Generator at <a href=TextSpace.net" border="0" />

Kan tänka mig att det här är vanligt förekommande tankar och funderingar hos personer som inte har dom problem som vi GBP:opade har.


1. Svar om matberoende: Eftersom man minskar magsäcken till en tändsticksask storlek så är det omöjligt att äta stora portioner, man kan maximalt äta ca 1,5 - 2 dl per måltid. Jag åt för fort och för mycket men ganska hälsosamt för det mesta GI men jag hade ett sockermissbruk som jag nu blivit av med. Operationen blev mitt "antabus" mot sockret. Avsändaren skriver "överviktiga" men man får ingen operation beviljad som "överviktig" man måste ha ett BMI på +40 för att få operationen beviljad dvs "mycket svår fetma".


2. Jag hade inga hormonella besvär men man kan visst operera bort sjukdomar, det är jag ett levande bevis på! Jag blev av med min farliga typ 2 diabetes !! 


3. Om det vore så enkelt skulle det inte finnas några feta människor blir mitt svar på nr 3 + att statistiken visar att dom flesta viktopererade stannar på minus 75 % av sin övervikt under en 5 års period efter operationen och det är väl ändå framgångsrikt.


Ja, vi lever på måltidsersättning innan vi gör operationen, anledningen med det är inte att "bevisa" att vi kan gå ner i vikt utan att man vill minska riskerna inför operationen, levern är i vägen när dom ska gå in med instrumenten och det underlättar operationen i övrigt. Själv åt jag måltidsersättningen Modifast  7 veckor innan operationen och gick ner drygt 10 kg. Men dom ville inte att man skulle hålla på med måltidsersättning längre eftersom om man håller på längre så blir kroppen svag och UNDERNÄRD !! 


Terapi är säkert bra, är inte negativt inställd till det, men att terapin i sig skulle göra att man blir av med sin fetma är ganska naivt att tro (tyvärr) i så fall skulle det krylla av terapeuter som var fruktansvärt förmögna.

Det är klart att man skulle önska att det fanns en "bättre" lösning på problemet "mycket svår fetma" än att ta till kirurgi, men för många av oss är det den sista utvägen som faktiskt räddar våra liv ! Avsändaren säger att operationen är "den late mannens utväg" Varför lägga på oss mer skuld och skam än vad vi redan bär på våra axlar.?! Vi har provat ALLT !! (Men att göra narr och vara hånfull mot feta är tyvärr mycket vanligt..)


Hjärtinfarkt och Stroke kostar samhället otroligt mycket pengar så varje operation av en fetma-patient är en besparing för samhället, för att inte tala om den enskilda individen som slipper sviterna av detta..


För att få en viktoperation måste man vara beredd att göra livsstilsförändringar, man måste äta mediciner varje dag i resten av sitt liv, man måste äta lite men ofta 6 ggr per dag, tänka på vad man äter, prioritera proteinrik mat och kalciumrik mat, man kan inte dricka alkohol i någon större mängd fortsättningsvis osv osv. Den som ska opereras måste ta mängder av prover, fylla i mängder av formulär, gå igenom utredning av psykolog och dietist innan man får operation beviljad, det är en lång process ingen enkel match precis..


Sen måste man komma ihåg att det finns feta som inte vill, vågar eller kan göra operationen ev av medicinska skäl, dom kanske inte vill ge upp sin livsstil eller fortsätter att vara den "ständiga bantaren" + att dom ska leva med samhällets hårda fördomar, jag vet för jag har varit den "mycket svårt feta" i 25 år innan jag insåg att inte klarar detta på egen hand och tog det stora steget som det faktiskt är gå igenom viktoperation..





Viktbloggar - <a href=Dietguiden.com" border="0" />

Av Lena Lindberg - 11 mars 2012 20:44

..och det var ju skönt att veta haha..


För att göra en lång historia kort så har jag idag varit till Köpings akutmottagning på datomografi av hjärnan.

Anledningen till det var att jag plötsligt på fm domnade bort i underläppen ner mot hakan, och det höll i sig (håller förresten fortfarande i sig) det känns som tandläkarbedövning som inte släpper..det var nånting nytt, jag är sen tidigare ständigt domnad i 3 fingrar på vänster hand.

Jag ringde 1177 och rådfrågade, fick rådet att åka till akuten i Köping. Jag var ju på jobbet, det är min jobbarhelg, tänkte sätta mig och åka i min egen bil ner men det ville inte mina kollegor som ordnade att go vänner skjutsade ner mig till akuten (Tack Ammi & Bertil) 


Väl framme togs det Ekg & prover låg förresten jättebra i socket det låg på 6,0 och då hade jag ätit lunch innan jag åkte, sen blev det en låååååång väntan på akuten innan jag fick komma upp på röntgen. Kl 19 kommer läkaren och berättar att datomografin inte visade på något fel + att proverna var bra, läkaren tror att domningarna i fingrarna + domningen i underläppen beror på nacken, att det ligger nån nerv i kläm och det låter ju rimligt..


Vad skönt att få lämna akuten och åka hem med i det här fallet positiva besked, kom nyss hem med sjuktransport fick åka med en jättetrevlig taxikille ;) såg jättemycket djur efter vägen förresten katt, hare & räv..massa vilt i farten..


Skönt att vara hemma igen, har nyss satt i mig lite att äta fanns ju ingenting på akuten..tiggde åt mig en smörgås och ett glas mjölk vid 17-tiden och när jag blev "utsläppt" gick jag till godisautomaten och stoppade i min enda 5:a det räckte till en tablettask som jag kastade i mig haha..


Ha det gott alla !! Kramiz

PRESENTATION

UTHYRES: Stuga i Nord Norge

ÖVERSÄTT BLOGGEN

LENAS GBP RÄKNARE

LENAS VIKTMINSKNING

STARTVIKT

20110817 = 114 kg

OPERATIONSDAGEN

20111005 = 103,6 kg 

3 MÅN EFTER GBP

20120104 = 90,2 kg

Länk till:

0-6 mån efter op (- 31,5 kg)

6 MÅN EFTER GBP

20120404 = 82,5 kg

9 MÅN EFTER GBP

20120704 = 79,6 kg 

Länk till:

0-12 mån efter op (- 37,6 kg)

12 MÅN EFTER GBP

20121005 = 76,4 kg

20121105 = 77,4 kg

20121205 = 76,2 kg

20130105 = 74,8 kg

20130205 = 74,7 kg

20130305 = 75,5 kg

20130405 = 76,6 kg

20130505 = 78,5 kg

20130605 = 77,7 kg

20130705 = Semester

20130805 = 79,9 kg

 

NORMALVIKT = 70,5 kg

 

2013-10-10 Nu har det gått drygt 2 år sedan min operation och jag har "landat" på en vikt på ca 78 kg känner mig nöjd med min vikt, har just nu inget behov av att väga varken mer eller mindre :)

OLAS GBP RÄKNARE

OLAS VIKTMINSKNING

STARTVIKT

20111116 = 155,5 kg

OPERATIONSDAGEN

20120612 = 136,3 kg

3 MÅN EFTER GBP

20120912 = 117,2 kg

6 MÅN EFTER GBP

20121212 = 108 kg

20130112 = 104 kg

20130212 = 100,5 kg

20130312 = 100,5 kg

20130412 = 97,4 kg

20130512 = 98 kg

20130612 = 98 kg

20130712 = Semester

20130812 = 98,2 kg

MINA MÅL JUST NU

Bli frisk från förkylning!

Äta enligt måltidsklocka!

Dricka mer vatten!

Motionera dagligen när jag är frisk igen!

BILDER

Leksands IF

 

FRÅGA MIG

30 besvarade frågor

OMRÖSTNING

Jag väger mig:
 Aldrig
 Varje dag
 1 gång i veckan
 Varannan vecka
 1 gång i månaden

matbloggstoppen

Matbloggstoppen

GÄSTBOK

SÖK I BLOGGEN

VÄNNERS VIKTBLOGGAR

BLANDADE LÄNKAR

Inrednings bloggar

Blommor & Växter

LOPPIS

Månadens Bästa

KATEGORIER

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24
25
26 27 28 29 30 31
<<< Mars 2012 >>>

Motionsrundor i Fagersta

OLA & LENA


Ovido - Quiz & Flashcards