Alla inlägg under september 2012

Av Lena Lindberg - 28 september 2012 14:10

 

Fredag..jag har skjutsat yngsta sonen till tåget och tagit ut pengar till honom..

Jag har varit och handlat..

 

Jag har skjutsat äldste sonen till ett möte på försäkringskassan och till kommunen, nu är förhoppningsvis alla papper ifyllda så Mathias kommer igång med sin inkomst..

Vi var tvungna att skapa ett hyreskontrakt till Mathias + söka bostadsbidrag..

Måste säga att vi har fått ett otroligt bra bemötande på alla ställen..Eloge..!!

 

Inser att jag är en curlingförälder, mina barn är faktiskt lite bortskämda..skojade om det när jag & Mathias talade med damen i receptionen att mina barn är lite bortskämda och att jag är en curlingförälder..MEN berättade oxå att jag själv en gång i tiden har varit (..är?) ganska bortskämd och att jag själv haft/har curlingföräldrar och det kommer damen i receptionen ihåg..!! skrattade lite när vi talade om det..vi har nämligen jobbat ihop för många år sen nu haha

Tydligen ett beteende som går i arv..;D

Men det är ju inte helt dåligt att vara en curlingförälder och att skämma bort sina barn lite, det visar ju oxå att man bryr sig om barnen, men det är klart att man måste lära sig att sätta gränser, det kan vara lite svårt ibland..så man inte "älskar ihjäl sina barn"..lagom är bäst med allt..

 

Önskar alla en mysig fredag..!! Kramizar..!!

Av Lena Lindberg - 28 september 2012 09:48

Man behöver inte vara Gastric Bypass opererad för att få problem med gallan..

Pernilla Wahlgren skriver på sin blogg om sin gallstens op 

(det som jag ev har att "se fram emot".. ;))

 

http://pernillawahlgren.se/pernillas-blogg/nyopererad.html


Av Lena Lindberg - 27 september 2012 20:50

Nu har jag shoppat igen, jag och Mathias har köpt varsinn sån här:

Fast nu står det väl nästan shopaholic i pannan på mig..? Måste ge mig nu..Fast jag tyckte jag var värd en sån här när jag fick så bra betyg på mitt återbesök..(Vad ska jag skylla på nästa gång då..? Ni får hjälpa mig att hitta på nått..!! hehe)

 



 http://www.philips.se/c/tv-apparater/3800-series-24-tums-full-hd-1080p-dvb-t2-c-39pfl3807t_12/prd/sv/;jsessionid=C5058C4125F9DEEB6A76A17510A57F29.app101-drp2


Av Lena Lindberg - 27 september 2012 18:51

Har varit på återbesök till kirurgmottagningen i Västerås inför 1-årsdagen av min Gastric bypass operation.

(Opererades 111005)

Fick träffa en sköterska och en dietist som berättade att provsvaren jag tog för 2 veckor sen visade att alla mina värden är helt ok :)

Toppen, det visar att jag har skött mig som jag ska med kost & med mina mediciner :)

 

Blev mätt runt midjan & har gått ner 30 cm sen jag var där första gången på invägning, men då hade jag redan gått ner 5 kg hemma, så det kanske är nån cm till :D Det är en hel linjal..!!

 

Sen berättade dom att mitt BMI minskat från +40 till 27 och det är DOM mer är nöjda med, dom menade att det är enorma hälsovinster med att komma under BMI 30 (fetma) berättade vidare att det är många som stannar på BMI 30 och att det är ganska få som kommer ner på ett BMI på 25 (normalvikt)

Mitt önskemål är förståss att komma ner på ett BMI på 25 och det är väl ingen omöjlighet om jag jobbar på med kost och motion..det ständigt återkommande..

 

Vi pratade om mina mål och hur jag lägger upp dagen och det är dom oxå nöjda med. 

(ex på hur en dag kan se ut: yoghurt & muslie till frukost, kaffe och knäcke med pålägg till mellis, barnportion till lunch, kaffe och knäcke med pålägg till mellis, barnportion till kvällsmat och ev en kopp välling till kvällsmål..)

 

Vi pratade om hur lång tid det tar för mig att äta, ni som är insatta vet att det bör ta ca 20 min -30 min för en måltid när man är GBP op:ad, jag slänger i mig min portion på 5 minuter..!! Sa att jag är förvånad att jag kan göra det och inte må dåligt.., dom satt och gapade och var oxå förvånade..!! Det är ju inget jag rekommenderar men så har det varit och så kommer det antagligen att förbli, jag är ett hopplöst fall vad det gäller den biten, har tydligen en "stålmage" som tål detta.. ;)

 

Vi pratade om mitt sötsug och det är bara att kämpa och ligga steget före så man har nått i väskan när det slår till med full kraft..

 

Vi pratade om motion och jag beklagade mig att jag inte har kunnat motionera så mycket som jag velat under sommaren/hösten pga av den %&¤&%)&%# sega förkylning som hållt i sig och som fortfarande håller i sig, håller på att bli tokig..!! ..är yrslig och konstig och det har satt sig på balansen på nått sätt, det här är nått "skit" som jag har i kroppen som inte har med operationen att göra, får söka mig till familjeläkarna med detta kravell.. :/

 

Vi pratade om min galla som jag har känning av till och från, sköterskan skulle kontakta kirurgläkaren som antingen skickar kallelse för en telefontid eller kallelse på rn ultraljudsundersökning direkt, få se vad det blir..

 

Vi pratade om det psykiska måendet och jag sa att det är ju lite kämpigt ibland, man kan vara lite känslig och så och jag har inte så många irl som jag kan prata med om detta, jo jag har mina fina barn och mina föräldrar och er mina fina bloggkompisar och vänner förståss.. man kan berätta och folk lyssnar, men det är ju lite speciellt att prata med nån som SJÄLV är opererad..

Det finns forum på fb men man lämnar inte gärna ut lite känsliga uppgifter där..;)

Sköterskan frågade om hon skulle kontakta en kurator och jag tänkte: Ja varför inte..? men samtidigt tänker jag hur ska jag kunna förklara för han/hon så han/hon förstår..?? Men visst.. ska ge det en chans..annars får jag "nöta" lite på mina kompisar istället.. ;D

 

För övrigt hör jag faktiskt till den lyckliga skara opererade som mår otroligt bra efter min operation..jag är SÅ tacksam..!! Verkligen..!!

 

Man får sig en tankeställare när man vandrar i korridorerna på lasarettet, där sitter många gamla och sjuka som är döende i cancer eller som har andra allvarliga sjukdomar, då får man ett annat perspektiv på vad det är att "må dåligt"..just saying..

 

Viktbloggar - <a href=Dietguiden.com" border="0" />

Av Lena Lindberg - 27 september 2012 08:13

Mitt liv som trasa, det är en liknelse förståss..

men ungefär så här kan man sammanfatta mitt liv före, nu & målet efter GBP:

 


Idag ska jag på återbesök inför 1-års dagen av min GBP, återkommer...

Av Lena Lindberg - 25 september 2012 14:04

Idag har jag handlat igen, den här gången en kolfilterfläkt till mitt kök..

Skulle kunna tro att jag blivit en shopaholic, här shoppas det på för glatta livet.. ;D

Fast jag behövde verkligen en köksfläkt, har nämligen ingen alls, finns på min skaffa-lista..och igår när jag kikade på köp och säljsidan på fb så dök den här annonsen upp på en rostfri kolfilterfläkt från Thermex, lämnade ett bud på 500 kr och fick den..!! Purrfekt..!! :)

 

 

Ringde upp säljaren och det visade sig att vi bor i samma område, så bra, då vet jag att den passar i takhöjd oxå..Kanon..!! ;) 

 

Har gjort ett fm pass, ikväll är det tjej-kväll på stan så då vet jag vad jag & tjejerna ska göra ;)

Önskar en fortsatt trevlig vecka..!! kram kram..!!

Av Lena Lindberg - 24 september 2012 18:52

Då har jag tillfälligt blivit ägare till en 1:a i brf Dalwasen :) det är äldsta sonen som ska bo och vara skriven här och när han fått igång sin ekonomi så småningom så säljer jag lägenheten till honom :) 

Jätteglad att vi kunde komma fram till den här lösningen så han inte gick miste om den här fina lägenheten som är lagom stor, har ett centralt och bra läge, bra & stabil brf (..som bildades anno 1955) och 1910 kr i hyra..kunde inte bli bättre..Vävföreningen "Varpan" har lokaler i samma hus :D

Ett fång med rosor till bästa Ammi L som ringde och tipsade.. :) kram till dig..!!


 

PRESENTATION

UTHYRES: Stuga i Nord Norge

ÖVERSÄTT BLOGGEN

LENAS GBP RÄKNARE

LENAS VIKTMINSKNING

STARTVIKT

20110817 = 114 kg

OPERATIONSDAGEN

20111005 = 103,6 kg 

3 MÅN EFTER GBP

20120104 = 90,2 kg

Länk till:

0-6 mån efter op (- 31,5 kg)

6 MÅN EFTER GBP

20120404 = 82,5 kg

9 MÅN EFTER GBP

20120704 = 79,6 kg 

Länk till:

0-12 mån efter op (- 37,6 kg)

12 MÅN EFTER GBP

20121005 = 76,4 kg

20121105 = 77,4 kg

20121205 = 76,2 kg

20130105 = 74,8 kg

20130205 = 74,7 kg

20130305 = 75,5 kg

20130405 = 76,6 kg

20130505 = 78,5 kg

20130605 = 77,7 kg

20130705 = Semester

20130805 = 79,9 kg

 

NORMALVIKT = 70,5 kg

 

2013-10-10 Nu har det gått drygt 2 år sedan min operation och jag har "landat" på en vikt på ca 78 kg känner mig nöjd med min vikt, har just nu inget behov av att väga varken mer eller mindre :)

OLAS GBP RÄKNARE

OLAS VIKTMINSKNING

STARTVIKT

20111116 = 155,5 kg

OPERATIONSDAGEN

20120612 = 136,3 kg

3 MÅN EFTER GBP

20120912 = 117,2 kg

6 MÅN EFTER GBP

20121212 = 108 kg

20130112 = 104 kg

20130212 = 100,5 kg

20130312 = 100,5 kg

20130412 = 97,4 kg

20130512 = 98 kg

20130612 = 98 kg

20130712 = Semester

20130812 = 98,2 kg

MINA MÅL JUST NU

Bli frisk från förkylning!

Äta enligt måltidsklocka!

Dricka mer vatten!

Motionera dagligen när jag är frisk igen!

BILDER

Leksands IF

 

FRÅGA MIG

30 besvarade frågor

OMRÖSTNING

Jag väger mig:
 Aldrig
 Varje dag
 1 gång i veckan
 Varannan vecka
 1 gång i månaden

matbloggstoppen

Matbloggstoppen

GÄSTBOK

SÖK I BLOGGEN

VÄNNERS VIKTBLOGGAR

BLANDADE LÄNKAR

Inrednings bloggar

Blommor & Växter

LOPPIS

Månadens Bästa

KATEGORIER

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19
20
21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< September 2012 >>>

Motionsrundor i Fagersta

OLA & LENA


Ovido - Quiz & Flashcards